"Er is nog nooit een boot gezonken door osmose".
Wat is de status van uw onderwaterschip, ligt osmose op de loer? In samenwerking met Polyestershoppen.nl bieden wij nu de osmose check aan.
Osmose is een spookbeeld voor de meeste watersporters en ook 1 van de dingen waar vaak de nadruk op ligt tijdens een aankoop proces.
Het is uiteraard erg vervelend als je geconfronteerd wordt met osmose. Maar het is net zo goed vervelend als er wat stuk gaat aan jouw motor. Met andere woorden, het hoort er een beetje bij en het is allemaal op te lossen.
Laten we kort stilstaan bij wat osmose nu precies is, en waarom het onvermijdbaar is.
Osmose is een natuurkundige reactie die ontstaat wanneer water, een in water oplosbare stof en een selectief filter samen komen. Een selectief filter is in dit geval de gelcoat of het verfsysteem. Het water waar het schip in ligt zal langzaam door de gelcoat en de lagen daarachter binnendringen. Het water zal na verloop van tijd blijven hangen in een holte, waarna er een chemische reactie zal ontstaan: hydrolyse.
De druk die hydrolyse in de holte veroorzaakt zorgt er vervolgens weer voor dat de holte groter wordt, waardoor er een blaasje ontstaat. Deze zal op een gegeven moment klappen, waardoor er een scheurtje ontstaat. Het onderliggende laminaat zal vervolgens het water opzuigen als een spons.
Tot zover. Osmose is op een aantal manieren te behandelen. Maar u kunt er ook voor kiezen om de situatie even aan te kijken. Een schip op leeftijd met lichte osmose vaart er niet minder om en het kan soms wel jaren op hetzelfde niveau blijven. Ook kunt u ervoor kiezen om de plekjes plaatselijk open te maken en te behandelen. Samen met Polyestershoppen.nl hebben wij daar het doe het zelf osmose pakket samengesteld. Het is dus zeker niet gezegd dat meteen de hele bodem van het schip kaal moet.
Ik kom eerst kijken bij uw schip en meet het volledige onderwaterschip door met de benodigde vochtmeters. We gaan een beeld schetsen van de mate van vocht en daarna kijken we wat de juiste actie is. Alles in verhouding tot de leeftijd en het bouwjaar van het schip.